Monday, May 2, 2011

Its all about Liga Super Malaysia 2011




Siapa kata aku tak layan Liga Super tempatan! Cis lancang sungguh mulut-mulut jahat yang berkata-kata itu. Post aku memang lebih kepada liga-liga luar, tapi aku tengok gak liga tempatan ni ha. Tak caya? Tak caya sudah.hehehe..

Jarang-jarang sangat kita dapat tengok begitu sengit sekali dalam pemburuan kejuaraan Liga Super Malaysia. Cuma tahun ni memang dasat! Selangor, Terengganu, Kelantan bersaing begitu hampir sambil diekori oleh Kedah dan juga Perak. 

Pasukan Selangor menunjukkan walaupun kehilangan ayam tambatan mereka di awal musim iaitu Safee Sali yang berhijrah ke Indonesia namun pasukan yang diketuai Amri Yahyah ini masih mampu berada dikelompok atas liga sambil dibantu kapten kebangsaan Safiq Rahim serta regular dalam skuad kebangsaan seperti Amirul Hadi serta Asraruddin Putra. Pasukan Terengganu pula diterajui barisan serangan yang diketui penjaring terbanyak pasukan Abdul Hadi Yahya dan juga penyerang kebangsaan Ashari Samsudin nampak masih mengekalkan momentum di kala perlawanan hanya berbaki 6 perlawanan sajaha.


Akmal kembali menemui sentuhan jaringan 

Pendahulu senarai penjaring terbanyak liga saat ini


Kelantan yang dikendali Datuk M.Karathu pula masih menagih bisa permain paling bernilai MSL musim lalu yang kini megumpul 12 gol selepas 16 perlawanan iaitu Idlan Talahan sambil dikebalkan di pintu gol oleh penjaga gol terbaik MSL musim lalu iaitu Kahirul Fahmy Che Mat. Kedah seperti biasa masih menggunakan pendekatan pemain muda yang kini dibimbing Wan Jamak sambil Perak kembali dalam kumpulan pasukan pilihan setelah beberapa musim hanya menghuni kelompk bawahan liga. Kebangkitan mereka pastinya dijana oleh kehadiran bekas pemain penyerang kebangsaan Akmal Rizal Ahmad Rakhli yang pernah berguru di Perancis.

Harimau Muda? Aku sebenarnya menjangkakan pasukan bimbingan Ong Kim Swee ini berada di kedudukan yang lebih tinggi memandangkan pasukan ini adalah pasukan yang dipenuhi dengan pemain kebangsaan di pelbagai peringkat.Namun kemungkinan jadual ketat dalam menempuh perlawanan dalam liga dan tuntutan perlawanan peringkat antarabangsa nyata memberi kesan kepada pemain Harimau Muda..Rasanyalah..

Dengan berbaki 6 perlawanan, sukar menentukan siapa yang bakal menjadi juara liga dan kemungkinan besar ianya hanya akan dapat ditentuka pada perlawanan terakhir liga..Malaysia Boleh!

P/s: Cuma sedih kekadang melihat kebanyakkan padang pasukan yang bertanding mempunyai permukaan yang tidak rata sekaligus merencatkan permainan..adoiiii..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...