Friday, January 14, 2011

India ke Piala Asia 2011? How thats happen..



Deyyy..Inggapoh!!Ehh apa melalut dalam bahasa India ni..huhu..Mula-mula aku memang sangat hairan macam mana India boleh layak ke Piala Asia 2011, cari punya cari, search punya search..korek punyer korek..Oppsss lain macam jer bunyi nyer..Rupanya India layak sebab menjadi juara AFC Challenge Cup 2008 manakala Korea Utara yang layak ke Piala Dunia 2010 di negara Wakaka, Afrika Selatan baru-baru ini pula layak dengan menjuarai edisi 2010.Apa itu AFC Challenge Cup? Ia adalah kejohanan yang membabitkan negara-negara yang baru muncul ataupun boleh dikatakan sebagai amatur dalam arena bola sepak ini.Kalau dalam bahasa omputihnya, emerging association. Tidak percaya? click Here.Malaysia? Malaysia pula berada dalam kelompok dalam proses pembangunan bersama-sama Indonesia, Vietnam, Singapore dan beberapa lagi negara.Juga digelar dalam kelompok developing Association.Sementara itu negara-negara kuasa besar Asia seperti Iran, Iraq, Jepun, Korea Selatan, Australia dan juga satu-satunya negara Asean Thailand berada dalam kelompok developed association.

Indian Legend-Baichung Bhutia
Kejohanan ini diadakan 2 tahun sekali dan juara edisi lepas adalah Korea Utara. Tapi now diaorang dah termasuk dalam kelompok 'Developed Association'.So next edition diaorang tak boleh main lah.Hopefully negara kita Malaysia dapat layak ke Piala Asia 2015 di Australia.Go go go to Rajagopal and Co, please do the best for us!!

Developed Association

Developing Association

Emerging Association

Tengok perlawanan pertama India dengan Australia pada perlawanan pertama dimana mereka dibelasah mudah 4-0, nyata mutu permainan kedua-dua pasukan jelas masih jauh. Tidak keterlaluan jika dikatakan pasukan Malaysia yang naru menjuarai Kejohanan AFF Suzuki 2010 lalu boleh performed better than that.Siapa tahu??

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...